Pressbild Maja Rapp, vd Tåg i Bergslagen

Siktar på att bli bäst i Sverige

Att trafiken flyter som förväntat är bra, men det är inte till­räckligt. Maja Rapp, vd för Tåg i Bergslagen, vill se mer ­utveckling och fler förbättringar för tågresenärerna.

”TiB ska vara Sveriges bästa beställare av regional kollektivtrafik!”. Så säger Maja Rapp. Sedan den 1 maj 2021 är hon vd för Tåg i Bergslagen. Efter åtta år på SJ var steget till TiB inte svårt att ta. 

– Jag trivs väldigt bra i tågbranschen. Under en period på SJ jobbade jag dessutom som affärschef mot TiB, och trivdes otroligt bra med människorna och kulturen här. Vi är ett tajt gäng och det är häftigt att se hur man samarbetar på en annan nivå i en mindre organisation, säger Maja Rapp.

Viktigt förbättringsarbete

Det är flera faktorer som spelar in i arbetet för att få fler att välja tåg som transportmedel. Nya fordon som kommer under 2023 innebär en förbättrad reseupplevelse som kan inverka positivt på resandet. Bekvämlighet, enkelhet och hållbarhet är betydelsefullt, liksom förtroendet att tågen kommer och går enligt tidtabell.

– Där har vi tillsammans med vår operatör SJ och Trafikverket lite att jobba på. Som resenär ska man kunna veta att tågen kommer som förväntat, och vi har därför ett kontinuerligt förbättringsarbete kring punktlighet och regularitet, säger Maja Rapp.

– Däremot kan TiB inte på egen hand se till att tågen blir punktliga. Vi är ett helt ekosystem där vi är beroende av andra aktörer. Det vi kan göra är att genom våra avtal med SJ och de infrastrukturfrågor vi driver mot Trafikverket nå effekter som kunderna märker av, bland annat i form av kortare restider, bättre resandemiljö och fordon som fungerar. Det här är väldigt viktiga frågor för TiB att vara med och påverka, och vi är mycket engagerade i dem. 

Ökat resande efter pandemin

Pandemin har haft stor påverkan på Tåg i Bergslagen med färre tåg och betydligt färre resenärer än normalt. Men i takt med att restriktioner hävts har många hittat tillbaka till tåget, och nu ligger resandet på runt 70–80 procent av nivåerna som var innan pandemin.

– Vi är positivt överraskade av återhämtningen som har gått fortare än väntat, säger Maja Rapp.

Som vd för TiB är Maja Rapp inställd på att jobba hårt för att Tåg i Bergslagen ska kunna titulera sig som Sveriges bästa beställare av regional tågtrafik. 

– Även om det är otroligt härligt när man ser att allt funkar – att trafiken rullar på och att våra ­kunder får en bra resa – så vill jag se utveckling. Viljan att inte stå kvar på samma ställe är en av mina drivkrafter, säger Maja Rapp. 

– Jag tror att tågen kommer att bli allt viktigare framöver. Alla har inte möjlighet att ha bil, och jag hoppas dessutom att fler kommer att välja bort bilen i framtiden. Därför är det otroligt viktigt att våra regionala ägare fortsätter att satsa på att utveckla tågtrafiken och att binda ihop städer och regioner.


Inställda tåg drabbar resenärerna hårt

SJ:s nya planeringssystem har blivit en katastrof för tågtrafiken i Bergslagen, med mängder av inställda avgångar. Trots att Tåg i Bergslagen nu ser vissa förbättringar så kan SJ fortfarande inte lova när problemen är över.

Inställda avgångar – håll extra koll på din avgång

Vår operatör SJ tvingas fortfarande ställa in avgångar på grund personalbrist som uppstår när SJ:s nya planeringssystem inte fungerar.

Klart med nya tåg till Tåg i Bergslagen

Tåg i Bergslagen har köpt in sju nya moderna tåg. För resenärerna innebär det ett rejält lyft; det kommer att bli gott om plats och bättre komfort ombord.