Tåg vid Fagersta C. Tåg I Bergslagens dubbeldäckare vid stationen Fagersta C och det teglade stationshuset.

Förstå trafikinformationen – Begrepp och termer

Ibland dyker det upp formuleringar i trafikinformationen som kan vara svåra att tolka – särskilt när du snabbt vill veta hur din resa påverkas. Här förklarar vi vanliga begrepp så att du enklare kan läsa av läget och planera din resa i Tåg i Bergslagens trafik. För aktuell status på ditt tåg: gå till Trafikinformation och sök på station eller tågnummer.

Signalfel

Ett signalfel betyder sällan att själva signalen “gått sönder”. Vanligen har signalen slagit om till rött – manuellt eller automatiskt – av säkerhetsskäl. Detta sker för att garantera säkerheten för tåg, passagerare och andra trafikanter. Exempel på orsaker kan vara ett rälsbrott eller att en bom vid en plankorsning inte fällts ner korrekt.

Järnvägens signaler visar lokföraren läget på spåret och kan via ATC automatiskt bromsa tåget för ökad säkerhet. ATC (system som övervakar att hastigheterna hålls och att tågen inte passerar stoppsignaler) automatiskt bromsa tåget för ökad säkerhet.

Elfel

Problem med elförsörjningen kan göra att tåg står stilla eller måste köra långsammare. Det kan handla om strömavbrott eller en nedriven kontaktledning. Innan trafiken kan återupptas måste anläggningen göras säker och fel åtgärdas.

Spårfel och växelfel

Spårfel rör själva rälsen (t.ex. sprickor eller skador) och växelfel rör mekaniken som styr växlarna. Båda kräver ofta snabb insats för att trafiken ska kunna flyta på säkert.

Fordonsfel / tekniskt fel

Fel på tåget kan vara allt från dörrar som inte stänger till broms- eller ATC/ETCS-problem (system som övervakar att hastigheterna hålls och att tågen inte passerar stoppsignaler). Ibland kan det lösas på plats, ibland måste tåget tas ur trafik för reparation.

Kontaktledningsfel

Kontaktledningen förser tågen med el. Skador eller isbildning kan ge stora störningar. Reparation kräver oftast att strömmen bryts och ledningen säkras innan arbetet kan börja.

Sen vändning

När ett tåg kommer in sent till slutstationen kan det påverka nästa avgång av samma fordon – då startar nästa tur senare än planerat.

Obehöriga i spårområdet (spårspring)

När obehöriga personer rör sig i spårområdet stoppas all tågtrafik i det aktuella området av säkerhetsskäl. Polisen tillkallas för att genomsöka området, och först när det är fritt kan Trafikverket släppa fram tågtrafiken igen.

Följdorsaker

Förseningar skapar ofta ringar på vattnet, exempelvis:

  • Trängsel på spåret när ett försenat tåg blockerar andra.
  • Trafikomläggningar som påverkar efterföljande avgångar. Tåg behöver ändra sin rutt.
  • Personal som fastnar på försenat tåg och därför inte hinner till nästa.
  • Kö till plattform när tåg står längre än planerat.

Vem gör vad vid störningar?

  • Trafikverkets trafikledning övervakar och styr tågtrafiken i Sverige, dirigerar tåg och prioriterar trafiken vid störningar.
  • Tåg i Bergslagen beställer och utvecklar trafiken i Dalarna, Gävleborg, Västmanland och Örebro län.
  • VR Sverige AB ansvarar för driften och bemanningen ombord på Tåg i Bergslagen. Vid behov planerar operatören om fordon och personal för att minska effekterna för dig som resenär. VR Sverige AB ansvarar även för vår driftledningscentral (DLC). De arbetar med personal-, fordonsledning- och informationsledning för vår trafik.

Så håller du koll